Samsung wil graag als een toonaangevend en innovatief bedrijf geprofileerd worden. Dat veel gaat verder dan alleen een winkel aan de Kalverstraat in Amsterdam. Quince kreeg de opdracht om deze winkel zo optimaal mogelijk in te richten, met oog op een snel veranderende markt en consumentenvoorkeur.

In deze speciale Samsung Experience Store worden consumenten maximaal bediend dankzij allerlei vernuftige technische snufjes, die de hele ‘reis’ die een consument in de winkel vastleggen en Samsung in staat stelt om altijd de beste (en voor de consument de meest prettige) interactie aan te gaan met haar klanten.

Objective

Versterk de merkbeleving van Samsung binnen de beoogde doelgroep. Dit bestaat uit twee belangrijkste onderdelen: het verhogen van de productkennis van Samsung mobile & technology, evenals het optimaliseren van de consumer experience op productniveau en op retailniveau. Het verhogen van de sales. Doelgroep: consumenten tussen de 16 en 35 jaar. Periode: 2015.

Approach

Samsung heeft vastgesteld dat in de veranderende markt consumenten steeds meer behoefte hebben aan de meest actuele en op maat gemaakte informatie. Dat vereist een interactieve winkel, die snel met de markt kan meebewegen. Maar, de echte uitdaging zit in de verzameling van data: wat wil de consument nu eigenlijk?

Quince bedacht de oplossing hiervoor: een centraal content management systeem, waarmee de winkel direct aangepast kan worden op basis van real-time gegevensverzameling van de consument. Deze gegevens worden op allerlei manieren in de winkel verzameld. Zo is er een footfall waarmee het aantal passanten en bezoekers gemeten wordt, een warmtecamera die met heatmapping vastlegt hoe consumenten door de winkel lopen, en de interactieve displays leggen alle handelingen van consumenten vast.

Dankzij het centraal content management systeem en de speciale winkelinrichting kan op elk moment van de dag de hele Samsung Experience Store gemakkelijk aangepast worden op basis van de laatste data, om de consument de best haalbare consumer experience te geven. De verzamelde gegevens zijn ook een zeer waardevolle bron van informatie om andere retailkanalen van Samsung te optimaliseren.

De effecten van instore consumentengedrag zijn direct meetbaar.

Quince

Result

Het consumentengedrag is zichtbaar gemaakt en de effecten van outstore en instore campagnes zijn direct meetbaar. Dankzij de data die verzameld wordt, kan Samsung altijd direct inspelen op de laatste ontwikkelingen en daardoor de maximale consumer experience realiseren. Deze wordt ook doorgevoerd bij andere kanalen die Samsung gebruikt, zoals shop-in-shops en events. Nadat het systeem van Quince live ging, is de merk- en productbeleving van Samsung bij de doelgroep sterk gegroeid.

Contact

Meer weten? Neem contact op.

Floris Diemel

floris@quince.nl

+31 (0)6 83 60 07 29