De Nederlandse consument koopt steeds vaker online. Retailers proberen op deze trend in te spelen door online te integreren met offline, maar dit blijft een uitdaging. Traffic is vanwege het statische karakter moeilijker bij te houden en de producten zijn tijdrovender om te beheren. Om te kunnen concurreren tegen het web is het zaak om naar oplossingen te zoeken voor dit probleem. Verbunt, de toonaangevende moderne Nederlandse wijnimporteur, benaderde Quince Retail Solutions (QRS) om hun winkel te upgraden naar een plek waar online en offline samenkomen.

Objective

Ontwikkel een productinformatiesysteem waarmee elke Verbunt-winkel simpel en snel bestuurd kan worden. Hiermee moet de prijs- en productinformatie altijd vloeiend up-to-date te houden zijn en behoren klanten moeiteloos informatie te kunnen opvragen. Bovendien moet dit systeem data over klanten en hun gedrag leveren.

Approach

Quince kon de kennis uit het verleden gebruiken en optimaliseren. QRS ontwikkelde zodoende het Retail Intelligence Centre. Veel aspecten hebben daarbij een rol gespeeld: zo was de hardware kostbaar, maar door het te laten draaien met Android werden er kosten bespaard. Ook is er eigen hardware ontwikkeld, waardoor de kosten verder gedrukt werden. Bovendien kon het systeem met bestaande licenties worden uitgegeven, als alternatief voor volledig custom-made. Dit resulteerde in een zeer gebruiksvriendelijk systeem met bijbehorende apps (bijv. voor mobiel). Alles kan aangepast worden middels één CMS voor alle platformen. Daarbij is het systeem hybride, wat inhoudt dat het geen internetverbinding nodig heeft om te blijven draaien.

Op de winkelvloer zelf waren er allerlei slimme toepassingen ingebouwd. Zo is er de wijnscanner, een display waar je één of meerdere flessen op kan zetten om direct productinformatie te krijgen. Het systeem herkent de flessen automatisch met een kleine sensor onder aan de fles, waardoor het scannen van bijvoorbeeld een barcode niet nodig is. Wanneer er meerdere flessen op geplaatst worden krijgt de consument een vergelijking tussen de producten te zien. Ook de prijskaartjes zijn interactief en kunnen altijd direct worden aangepast.

Results

Verbunt is de eerste retailer binnen deze categorie om zo’n moderne stap te nemen. Een geoptimaliseerde customer experience. Het statische aspect van een winkel is grotendeels weggenomen door de zeven eilanden die allemaal hun eigen display met informatievoorziening hebben. De voordelen van beide werelden, online en offline, zijn perfect tezamen gekomen. In de praktijk is het personeel weinig tijd kwijt aan het systeem en kan des te meer tijd besteden aan klanten. Het systeem voorzag perfect in de behoefte, waardoor Verbunt de intentie heeft uitgesproken om dit systeem bij meerdere vestigingen te gaan toepassen.

Contact

Meer weten? Neem contact op.

Maurice Verloop

maurice@quince.nl

+31 (0)6 53 9 50 71