Walibi

VR-Attractie

13 April 2017 is NeuroGen in pretpark Walibi geopend. In een samenwerkingsverband met andere bedrijven heeft Quince deze complexe attractie ontwikkeld, in de sfeer van een privékliniek waar de behandeling misloopt. Bezoekers beleven in een heftige VR-experience herinneringen van een ander individu.

Objective

Creëer een intense VR-ervaring geschikt voor een attractie, voor een 16+ publiek. Randvoorwaarden: compatibel met een Kraftwerk 4D-stoel en (aanvankelijk) de Samsung Gear VR. Beoogde doorloopsnelheid attractie: 15 mensen per kwartier.

Approach

Voor dit grote project werd een samenwerkingsverband aangegaan met Walibi (voor de algehele ontwikkeling van de attractie), I-mor (voor de ontwikkeling van de VR-film), Kraftwerk (4D bioscoopstoel) en Nightlife (audiovisuele effecten op locatie). Quince verzorgde de volledige technische integratie van alle systemen en de CGI, evenals de controlepanelen voor de operators en de bezoekers.

De attractie werd een kille privékliniek, waar bezoekers alleen naar binnen lopen. Er zijn zes kamers, oftewel pods, gebouwd. Bezoekers kunnen zelf een ervaring kiezen voor hun behandeling, maar tijdens deze ervaring gaat er van alles mis, waarna de echte VR-ervaring begint. In samenwerking met Walibi en I-mor werd een film bedacht over een ‘brain-swap’, waarbij de bezoeker herinneringen krijgt van een ander individu. In de VR-experience beleeft de bezoeker enkele herinneringen door de ogen van een ander.

De Kraftwerk 4D-stoel maakt de ervaring nog heftiger door op de juiste momenten om te klappen, stoten te geven, geur af te geven en water en lucht te sprayen. Voor de attractie linkte Quince de vele complexe systemen aan elkaar, inclusief alle Samsung Gear VR’s. De operator kan te allen tijde de status van alle systemen zien, en een oogje in het zeil houden bij de bezoekers in alle (behandel)kamers. Ook de tests en de optimalisatie zijn door Quince verzorgd.

Results

De attractie is groot succes. Walibi heeft de wereldprimeur met de eerste VR-attractie zonder content van een achtbaan. Voor de opening was veel pers en influencers van de vloggers-community uitgenodigd, unaniem waren ze zeer enthousiast. Het gevolg was een enorme PR-spin-off voor Walibi. Bovendien was ook personeel van andere pretparken uitgenodigd, volgens Walibi is dit de meest sceptische bezoekersgroep. Ook deze groep was zeer onder de indruk. In het dagelijks gebruik functioneert de attractie probleemloos en is zeer populair onder de bezoekers. De gemiddelde doorloopsnelheid zit nu op 10 mensen per kwartier, wat volgens Walibi ideaal is.

Contact

Meer weten? Neem contact op.

Remco Schoos

remco@quince.nl

+31 (0)6 51 38 68 33