De shopper van nu: online en offline versmelten

Shopper Marketing Live!-event brengt alle trends in kaart

Investeren in de toekomst is soms net als gokken. Zit er nog toekomst in fysieke retail, met de opkomst van online shopping? Hoe activeer je de nieuwe generaties consumenten? Het vakblad Shopper Marketing houdt zich bezig met al deze vragen voor de “shopper” in de retail. Op 12 september vond het Shopper Marketing Live!-event plaats, met lezingen over alle nieuwe trends binnen de branche. Quince schoof hier uiteraard bij aan.

Slimme technologie in winkels geïntegreerd

Hubert van Doorne (Nexmosphere) gaf een inspirerende lezing over integratie van slimme technologie in de retail: het werkt! Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 70% van de millenials en 77% van de GenZ-generaties liever in een winkel shopt in plaats van een online store. Maar, het aankoopgedrag veranderd: mensen willen het product zien en uitproberen in de winkel, maar kopen het online.

Als shining example noemde hij de Samsung Experience Store in New York, een winkel waar door slimme technologie een winkel en de displays bijna gepersonaliseerd kunnen aanvoelen, terwijl Samsung gedetailleerde statistieken krijgt om zo nog beter de behoeftes van de consument in kaart te brengen. Kopen gebeurt ook daar online, maar wel in de winkel zelf. Een boeiend voorbeeld, omdat Quince al in 2014 zo’n zelfde Experience Store voor Samsung in Amsterdam gebouwd heeft!

Digitale productvergelijking in het schap

Mr. Van Doorne liet in zijn presentatie zien dat slimme technologie ‘de toekomst’ is. Wat als je voor een schap met tig producten staat, en je pakt er eentje uit die jou misschien wat meer aanspreekt, en alle soortgelijke producten lichten op? Of een display waarmee je bijv. parfums kan vergelijken door er simpelweg twee op te zetten? Déjà vu voor Quince; we hebben in 2014 een wijnscanner voor de Experience Store voor Verbunt ontwikkeld waarmee je flessen wijn op het scherm kan vergelijken door ze simpelweg op de display te zetten. Je hoeft zelfs geen etiket te scannen, het apparaat leest namelijk met een sensor af welke fles erop is gezet.

Kortom, Quince mag dan geen glazen bol hebben, maar we hebben wel ingezet op de juiste trend. In kennis en expertise voor slimme technologie waarmee de customer journey steeds makkelijker en leuker wordt voor alle shoppers, lopen we voorop.