Zero issues: een dagje met Development naar Walibi’s NeuroGen-attractie

Remco, Gianluca en Wijnand voeren laatste optimalisatie-updates door

Walibi’s NeuroGen-attractie is sinds de opening op 13 april een groot succesnummer gebleken. De attractie, waar de bezoekers zich in een privékliniek voor neurologische modificaties wanen, is een VR-experience waar de behandeling van de patiënt helemaal verkeerd gaat. Vandaag (drie weken na de opening) zijn we op pad met de heren van development om de laatste updates door te voeren en alles nog een keer grondig te testen.

16:00 – Quince Amsterdam

Op de eerste echte warme dag van het jaar stap ik in de auto met het kleurrijke trio, op uitnodiging van Remco. Als projectleider van het NeuroGen-project vertelde hij voluit over de ontwikkeling van de attractie. De co-productie van Quince (o.a. technische integratie van alle systemen en CGI), I-MOR (productie van de film), Kraftwerk (4D bioscoopstoel) en Nightlife (audiovisuele effecten op locatie) was het een uitdagend en complex project. Onderweg wordt gegrapt dat het project ‘zero issues’ had, doelend op de eerste trainingsdag van het Walibi-personeel waar een aantal problemen leken te ontstaan, maar sinds de opening is alles gelukkig zonder problemen verlopen.

17:30 – Walibi backstage

Bij aankomst in het park worden we achterlangs in NeuroGen toegelaten. Meteen valt de klinische sfeer op, met zelfs een hint van een ziekenhuislucht, precies zoals je bij een privékliniek zou verwachten. We worden opgevangen door twee medewerkers van Walibi, onder wie Stefan, de teamleider die verantwoordelijk is voor de dagelijkse operatie van NeuroGen. Stefan zegt dat de attractie eigenlijk verrassend goed is gegaan, en geeft toe dat hij erg sceptisch was na de eerste trainingsdag. Remco lacht hem toe: “Zero issues, toch?”

18:00 – Update time

Meteen gingen de drie heren aan de slag met de apparatuur. De lege, klinische balie in de attractie werd omgetoverd in een elektronische chaos met laptops, laders, kabels en heel veel Samsung Galaxy-toestellen. Terwijl Remco de bug-fixes doorneemt staren Wijnand en Gianluca naar eindeloos veel codering op de schermen. Nu de eerste updates doorgevoerd worden lopen wij even rond voor een sfeerimpressie.

18:15 – Tijd voor een brainwash

Remco en Wijnand zetten ineens de attractie aan, en met een glimlach zegt Remco dat ik ook even de VR-experience moet ondergaan. Ongemakkelijk ga ik in de stoel zitten, want de heren hebben op de weg naar Walibi al hele enge verhalen verteld. En na de experience moet ik toegeven dat geen woord gelogen was, wat een intense en unieke ervaring!

18:30 – Nieuwe bug

Met de telefoon nog in zijn hand kijkt Gianluca naar Remco. “The app is not updating status. I think it crashed.” Remco probeert de zogenaamde DeviceHealth-app tevergeefs aan de praat te krijgen. Terwijl Gianluca door de programmeercode scrolt laat Remco zien wat er mis is. Tien seconden na het opstarten van de app die de status van de telefoon doorgeeft aan het control panel (overzichtspaneel voor de operator), loopt de app vast. Gianluca selecteert een lang stuk code op zijn scherm. “I think it’s somewhere in here. Let’s get Sergii to look into it.” Sergii, nog in het westen van het land, reageert snel op de chat. “WTF” verschijnt er in beeld, en hij vraagt de heren om een paar testjes te doen.

19:00 – Dinner for nerds & showtime

Jeroen komt binnen, gewapend met zijn camera. Remco zegt dat het eerst tijd voor ‘dinner for nerds’ is. De frisdrank, bolletjes en ham en kaas komen tevoorschijn. “Sorry guys, no pizza this time.” Dan is het tijd om opnames te maken voor de casefilm van dit project. Gelijk kijkt Jeroen naar mij, de enige dame in dit gezelschap. Even snel make-up goed doen, en dan maken we snel filmpjes van Remco die mij door de attractie begeleidt.

19:45 – Zero issues

“HA! We fixed it!” Wijnand staat met een grote glimlach naast de laptop. De DeviceHealth-app werkt weer. Remco kijkt naar de tijd. “Mooi, dan is het nu tijd voor de stresstest.” In no time rennen de heren van kamer naar kamer om alle experiences tegelijk aan te zetten. Alle telefoontjes moeten een volledige experience zonder problemen gedraaid hebben. Ook wordt er getest met de hard-stop en soft -stop, waarbij de experience tussentijds onderbroken wordt.

21:15 – Afbouw

Tevreden dat alle tests probleemloos verlopen zijn, wordt de elektronische chaos weer opgeruimd. De beveiliging wordt gebeld om het pand af te sluiten. Het is tijd om het park te verlaten en terug te gaan richting het westen van het land.